Je zal het maar hebben

april 22, 2008 at 8:20 pm (Leven)

Gisteravond op de bank zappend, en opeens kwam daar het programma waar ik al jaren op wachtte. Je zal het maar hebben van BNN. Dit keer met overgevoeligheid als thema, een ding waar ik mij goed in kan vinden. De vrouw Nicole die al jaren te kampen heeft met eczeem krijgt van mij een staande ovatie. Wordt het nu eindelijk duidelijk in de wereld dat eczeem niet zomaar droge plekjes zijn?

Eczeem wordt in Nederland (misschien wel in de hele wereld?) volledig onderschat. Natuurlijk zijn er veel mensen die eczeem hebben, ruim 400 000 mensen hebben er last van. Maar dit loopt uiteen tot af en toe eens last hebben van wat roodheid en jeuk, tot je hele leven onderzitten. Doordat hier geen onderscheid in wordt gemaakt en er meer mensen zijn met af en toe een plekje, bestaat er veel verwarring over de ernst van eczeem.
“O, heb je last van eczeem? Nou, er zijn ergere dingen toch?” tot “Ach meid, wat erg. Morgen is het waarschijnlijk wel weer over?” zijn al vaak de revue gepasseerd. Even smeren met zalf en de volgende dag is weg. Dit fabeltje leeft nog steeds. Nee, nee en nog eens nee. In sommige gevallen helpt smeren helemaal niks meer, en kan er in het ergste geval alleen nog maar een stootkuur Prednison gegeven worden, zoals in het filmpje verteld wordt. Zodra deze kuur is gestopt, begint het verhaaltje weer van voor af aan.

In het ergste geval word je hele leven erdoor bepaald. De vrouw in het filmpje heeft nog nooit een vriend gehad, omdat ze zich ervoor schaamt. Ze noemde het vies en hield alle mannen op afstand. Nog iets over de viezigheid: alle kleding wordt vies. Je krabt, je wrijft, het gaat bloeden, wordt vochtig. Je hebt de hele tijd het gevoel dat je vies bent. Douchen maakt niet uit, een uur later heb je weer zitten krabben. Over douchen gesproken, ook dat is geen pretje. Het water doet zeer en zodra je eronder uit komt heb je weer jeuk.

Zoveel mogelijk thuis blijven als je een erge dag hebt, het liefst zo lang mogelijk stil blijven liggen in bed om er maar zo min mogelijk last van te hebben en het hele dag gloeien en zeer doen van het eczeem zijn dingen die door veel mensen niet worden begrepen. Kan eczeem zeer doen dan? Ja, dat kan. Heel erg zelfs.

Het allerlaatste puntje dat ik nog even ter sprake wil brengen is de spiegel, want ook daar herkende ik mij in. Je wordt wakker en het eerste dat mensen met eczeem altijd doen is kijken naar je lichaam. Kijken hoe je nu weer wakker bent geworden en of je een goede of een slechte dag hebt. Je kijkt en denkt “het valt allemaal nog wel mee”. Maar dan kijk je in de spiegel en lijkt het alsof het in 1 minuut tien keer verergerd is. Waarom lijkt het in de spiegel veel erger? En welk beeld zien de mensen nu, wat ik zag of wat de spiegel zal?

Nieuwsgierig geworden naar het filmpje? Klik op de volgende link, uitzending 3 en klik door naar 19:10.

www.jezalhetmaarhebben.nl

Hopelijk heeft dit programma gigantisch veel kijkcijfers gehad gisteravond en wordt er wat meer begrip getoond in de wereld.

Respect voor Nicole, en applaus voor BNN.

2 reacties

  1. Nina said,

    Ik vind het idd ook erg,
    mijn moeder had het heel erg en mijn zusje nu ook.. Ook de vriend van mijn moeder, en het ziet er ook echt pijnlijk uit 😦 ik zie ook aan hen dat smeren etc niks helpt, en zelfs de artsen doen er niet veel aan behalve zalfjes voorschrijven of zeggen dat het wel weg gaat. Hopelijk zien mensen nu idd in dat het niet zomaar even iets vervelends is maar dat het ook echt mensen beinvloedt!

  2. Jenny said,

    Hoi,
    Goede blog!
    Ik heb namelijk sinds ik klein ben al heel erg veel last van eczeem. Als het zomer is of de zon schijnt al een heel klein beetje op m’n huid krijg ik het al. EN zelfs in de winter loop ik er mee. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de huidarts in het ziekenhuis. Helpt het? Nee, de huidarts gaf me precies dezelfde zalfjes als de huisarts!

Geef een reactie

